O czym mówi DOR w przypadku zawiesi wężowych?

Transport dużych i ciężkich elementów zawsze stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zaangażowanych pracowników. Dlatego tak ważne jest stosowanie odpowiednio dobranych zawiesi wykonanych przez sprawdzonych producentów zgodnie z obowiązującymi normami oraz dyrektywami (EN 1492-2 oraz 206/42/WE).

Jak rozpoznać, że zawiesie udźwignie dany ładunek?

Najważniejszym parametrem charakteryzującym zawiesie jest DOR, czyli dopuszczalne obciążenie robocze. Jest to największa masa ładunku jaką można bezpiecznie przetransportować za pomocą danego zawiesia. Co istotne, DOR mówi nam o układzie prostym, dlatego w przypadku konieczności podwieszenia ładunku np. z użyciem dwóch zawiesi czy zawiesi odchylonych pod pewnym kątem, koniecznie musimy zweryfikować dopuszczalne obciążenia w karcie produktu. Międzynarodowym określeniem DOR jest WLL.

Zawiesia wężowe – co nam mówi ich kolor?

Szybkim i bezpiecznym rozwiązaniem jest oznaczenie DOR za pomocą kolorów zawiesi. Przykładowo, najsłabsze Zawiesia wężowe pozwalające na przenoszenie ładunków do 1 tony w układzie prostym produkowane są w kolorze fioletowym. Natomiast mając w ręku zawiesie wężowe w kolorze czerwonym mamy pewność, że za jego pomocą możemy podnieść nawet 5 tonowy ładunek. Najmocniejsze dostępne zawiesia produkuje się w kolorze pomarańczowym (DOR 10 t). W przypadku pozostałych udźwigów łatwo możemy się zorientować o DOR przeglądając odpowiednią tabelą (w internecie albo na karcie produktu). Przy częstym używaniu zawiesi z pewnością wszyscy zaangażowani pracownicy będę orientowali się na pamięć, które zawiesia należy używać w określonych sytuacjach.

Jak bezpiecznie podwiesić ładunek?

W zależności od kształtu i wielkości przenoszonego elementu oraz ilości dostępnego miejsca na hali z pewnością transport ładunku często może wymagać szczegółowego zaplanowania prac. Należy pamiętać, że do przenoszenia cięższych ładunków można użyć kilku zawiesi, co pozwala na przenoszenie bardzo dużych mas. Jednak w zależności od układu w którym podwieszamy masę, DOR zawiesia wężowe się zmienia. Najlepiej przeanalizować to na konkretnym przypadku: zawiesie w kolorze czerwonym posiada DOR o wartości 5 ton w układzie prostym. „Na zaciąg” (obwiązanie) tym zawiesiem możemy transportować elementy o maksymalnej masie 4 ton. Jednak jeżeli zdecydujemy się na układ U (podwójny) to możemy przenieść nawet do 10 ton. Jeżeli jednak istnieje konieczność zaczepienia zawiesi pod kątem to należy pamiętać, że im większy kąt tym mniejszy DOR. Do 45 st. możemy przenosić 7 ton, a w zakresie od 45 do 60 st. tylko 5 ton. Kąta 60 st. nie należy przekraczać, gdyż wtedy ryzyko zerwania ładunku jest bardzo wysokie.